Google Ads ger direkta resultat!

Annonsering med Google Ads levererar resultat på direkten

Google Ads | Din Google Ads Byrå

Nå resultat på ett effektivt sätt genom relevanta sökord och sökfraser.

Google Ads är ett effektivt verktyg för den som vill få snabba resultat. Med Googleads betalar du dig upp till topplaceringarna hos sökmotorn. Webstr är en Google ads Byrå som hjälper ditt företag att maxa placeringarna. Detta genom att ta fram de viktigaste och mest relevanta sökord för din verksamhet. Resultaten blir snabba och ger en snabb ökad tillväxt med rätt Google ads Byrå. Rätt Google Adwords företag kan skapa stora möjligheter för din verksamhet. Webstr är ett Adwords företag i Göteborg som erbjuder sina tjänster till samtliga företag i hela Sverige. Vi arbetar rikstäckande och har idag kunder runt om i Sverige. Så vare sig du söker efter adwords Göteborg, Google Ads Göteborg eller Google Ads Kungsbacka så har du möjligheten att nå lokala experter. Söker du Google Ads Stockholm eller Google ads Malmö så vet du att du ändå får den bästa möjliga hjälpen att lyckas på toppresultaten med dina viktigaste varor och tjänster.  

Google Ads | Alla Google annonser är unika på sitt sätt

Syns du inte, finns du inte...

Vad är Google Ads? 

Utvecklingen inom digital marknadsföring har gått från annonsering i tidningar till annonsering på nätet. Ett av de hetaste ämnena inom digital marknadsföring är just GoogleAds (tidigare Google Adwords) och som är det moderna svaret på tidningsannonser. Skillnaden mot tidningsannonser är att du kan med hjälp av Google annonsering styra vilka som ska se och hitta din annons, vilket genererar resultat som passar era mål.

Google Ads är ett marknadsföringsverktyg för att annonsera på Google. Grundtanken med Google annonser är att få ert företag att växa och vara synligt när användare söker efter en produkt, tjänst eller vad deras behov kan tänkas vara.

 

 

Kostandsfri analys inför Google Annonsering

analys

Identifiera avanceringsmöjligheter för din verksamhets digitala närvaro

google ads

Skillnaden mellan Google Ads och Google Adwords

Vad är Google Adwords?

Google Adwords är originalnamnet på Googles marknadsföringstjänst som idag heter Google Ads. Deras mål var att skapa en tjänst som skulle förenkla för personer att finna ett företag som erbjuder det som de exakt söker efter. Innan Google valde att byta namnet till Google Ads var det även begreppet adwords byrå eller adwords konsult man använde vid behov av en adwords expert. Adwords annonser har funnits i ungefär 20 år och det var relativt nyligen som Google valde att byta namn från Google Adwords till Google Ads.

Marknaden och efterfrågan ser annorlunda ut idag än vad den gjorde för 20 år sedan och det är ett av skälen till att Google valt att ge nytt liv åt sin tjänst och anpassa den efter dagens behov. Idag används mobilen till allt som tidigare man använde datorn till och med mobilens alla tjänster och appar ger det nya möjligheter för marknadsförare att nå ut med rätt Google annonser.

Google Ads är en av Googles tjänster ur sitt breda sortiment som är skapat för att förenkla vardagen för sina användare. Med Google Adwords annonsering kan marknadsförare nå ut till sina kunder på plattformar som Google Maps, Google Play för att nämna några av alla de möjligheter som Google erbjuder i sitt marknadsföringsverktyg.

Google Ads fokuserar flera av sina tjänster på att hjälpa småföretag. Google använder sig av kampanjer som främjar användandet av Google Ads och som erbjuder småföretag att på ett enkelt sätt för att annonsera med Google Adwords. Automationen från Googles avancerade teknologi ger småföretag resultaten de behöver för att ta sin verksamhet framåt.

Du kan läsa mer om namnbytet på Googles blogg här.

"Syns du inte så finns du inte."

Google Adwords | Annonsera på Google

Gör Google till sökmotor för er verksamhet

Fler och fler har fått upp ögonen för Google annonsering och Google sökord och det har blivit ett av de mest effektiva sätt att annonsera på internet. En av de vanligaste frågorna med att annonsera på Google är om det är möjligt att annonsera på Google gratis eller om det är mer värt att lägga sin budget på andra marknadsföringskanaler och att annonsera på youtube exempelvis.

Sökordsannonsering är ett kraftfullt verktyg för att nå ut till dem som du vill specifikt nå ut till. Med en Google annons når du ut till både dator och mobilanvändare. Med en väl utförd annonsering är du synlig i dina potentiella kunders köpresa och din Google annonsering kan vara den avgörande faktorn i en kundkonvertering.

Google Ads | Pay per click (PPC)

Betala inte för mer än vad du får av dina Google annonser

För att öka chanserna till ett bra resultat när du ska annonsera på Google behöver du ha en budget. Budgeten är till för när användare klickar på dina annonser för att exempelvis besöka din sida eller läsa mer om era tjänster och du betalar då endast per klick på din Google annonsering – därav termen Pay per click (PPC). Du anger en daglig budget för dina PPC annonser och du betalar aldrig mer än den budgetgräns som du angett som du vill betala per månad.

Med en välarbetad och uttänkt Google annonsering är det effektivt att nå ut mer till fler med er verksamhet. Pay per click är ett smart verktyg att använda när du arbetar utefter en budget.

apputveckling

Google Adwords | Hur fungerar Google Ads?

Google samarbetar med många olika sidor där dina Google annonser kan visas

Vad är Google Adwords? Google Ads (tidigare Google Adwords) är ett sätt att annonsera sitt företag och olika kampanjer på Googles söksida ovanför de organiska sökresultaten, på olika sajter som Google samarbetar med som banners, Google Shopping eller via videoklipp på Youtube.

Målet med ett framgångsrikt Google Ads arbete är att dina annonser endast skall visas för relevanta kunder som är genuint intresserade av din produkt/tjänst.

Marknadsföring via Google är oftast lönsamt. Därför är det viktigt att anlita en byrå som är experter på just Google Ads istället för att försöka själv.

Det fungerar så att man annonserar på olika sökord som matchar det man säljer eller den tjänst man erbjuder, det fungerar som en budgivning där man bestämmer själv hur mycket pengar man vill lägga t ex per dag eller per annons. Så när dina potentiella kunder söker efter det du erbjuder, kan dina Google annonser visas om Google tycker att din sida är relevant med vad kunden söker, samt att du har lagt rätt budget och har bra Quality Score.

google search
google ads
google display
youtube ads

Google Search, eller sökannonser som det också kallas, är annonserna man finner längst upp eller längst ner på sökresultatsidan. Dessa typer av annonser är bra för att man skriver tydligt ut sitt erbjudande och ifall man har någon pågående kampanj eller rea, beroende på vad man är för företag. Dessa typer av annonser visas på rätt plats, vid rätt tillfälle, och för rätt kund som är på rätt ställe i köpresan. Oftast så vet kunden redan vad den vill ha och är redo att köpa/konvertera.

Google shopping-annonser visas överst på sökresultatsidan, ovanför sökanonnseringarna. Det är väldigt bra för företag som säljer produkter som kan lägga upp sin produktkatalog i Google shopping så att när potentiella kunder söker efter en produkt som du säljer, så kan dom se direkt en bild på produkten, vad det är för pris och vem det är som säljer den.

Google Display network, även kallat bannerannonsering, är de annonser man kan se på andra hemsidor än Google. Google har ett stort displaynätverk där din banner-annons kan synas på t ex en blogg, nyhetssajt eller någon annan av Googles tusentals samarbetssidor. Med bannerannonser kan du välja vilka typer av sidor din annons kommer visas på. Till exempel om du säljer parfymer så vill du att din annons ska visas på skönhetssidor, inte en sida som handlar om t ex fiske.

Youtube-annonsering är för dig som vill annonsera på Youtube i form av videos eller som textannonser bredvid videos. Där kan du också välja i vilka sammanhang vin annons ska visas. Du vill att dina annonser ska visas tillsammans med en video du vill att ditt företag ska förknippas med. När en person tittat på Youtube-videos som handlar om hur man filear en fisk, kanske du vill förknippas med den videon om ditt företag säljer fiske-tillbehör eller knivar. Eftersom den personen som tittar på videon antagligen är intresserad av det du erbjuder.

För att komma igång så måste du börja med att skapa ett konto på Google. Det är hyfsat lätt och Google guidar dig igenom steg för steg, sen när du är redo för att annonsera på Google så anlitar du en adwords konsult, en byrå som hjälper företag att annonsera på internet, eller så försöker du själv.

6 tips och anledningar varför du bör använda Google Ads

1. 97% i Sverige använder Google som sökmotor

Google Ads Charts

Som denna grafen säger så använder TOTALT 97% av svenskar google, dessutom folk i alla möjliga åldrar (Källa). En stor majoritet av dessa använder det dessutom varje dag, det finns alltså en enorm räckvidd med Google. Bara detta säger hur viktigt det är att ranka högt upp i Googles sökmotor. Ett enkelt sätt att ranka på första sidan på dina viktigaste sökord är just Google ads. 

2. Rikta dina annonser till din målgrupp

Förutsatt att du vet din målgrupp så kan du rikta dina annonser till endast dom som du vet är intresserade av dina produkter eller tjänster. Detta leder till att dina annonser blir mer relevanta och de potentiella kunderna som klickar på din annons är mer köpbenägna. Om du inte vet om din målgrupp eller är osäker så kan du göra en bred kampanj som riktar sig till alla. Därefter får du in data i din Google ad som gör att du kan finslipa dina kampanjer för att nå precis dom som är intresserade av ditt företags produkter eller tjänster. 

3. Landningssidan är superviktig!

När en person har klickat på din Google ads kampanj så har dom en viss förväntning på din sida. Det är alltså av yttersta vikt att din landningssida innehåller relevant innehåll som har med kampanjen att göra.

webbyrå webstr Google Ads

4. Dina resultat kommer direkt

Du kommer få resultat direkt på dina Google ads annonser (om dom är relevanta), till skillnad från SEO som kan ta flera månader att se resultat på på. SEO är dock en lika viktig byggsten i din digitala marknadsföring, du kan läsa mer om det här!

Om man tar vår webbyrå som exempel så ser vi hur vår Google ads kampanj rankar etta på google om man söker på “webbyrå göteborg”. Klickar man på underrubriken “konkurrentanalys” på vår ad kampanj så kommer det finnas en förväntning att vår byrå kan hjälpa den potentiella kunden med en konkurrentanalys i Göteborg. Hade man klickat på länken och kommit till vår sida där det står om t.ex. hur man skriver bra content så hade det inte varit relevant till vad kampanjen säger. Då har man förlorat kundens intresse och denna letar istället vidare hos en konkurrent. Därför är det superviktigt med en relevant landningssida som lever upp till sökarens förväntningar.

5. Quality score eller kvalititetsresultat

Du kan inte helt förlita dig på att dina Google ads kampanjer kommer göra allt jobb för dig. Ett högt quality score är också superviktigt för dina kampanjer. Vad är quality score? Quality score är en uppskattning av hur relevanta dina annonser, dina sökord och din målsida är för personer som ser din annons. Högre quality score leder oftast till lägre kostnader och bättre placering på Google. Några faktorer som påverkar ditt quality score är:

  • Kvalitén på din landing page.
  • Hur din CTR (click through rate) sett ut på dina förra kampanjer.
  • Annonsens relevans, mäter hur väl sökordet matchar budskapet i annonserna



google ads info

På denna bilden kan vi se hur olika quality score kan påverka vilken position din annons får. Tack vare ett bra quality score så lyckas ad 1 knipa förstaplatsen trots att deras max bud endast va hälften av ad 2 som hamna på andraplats.

6. Det spelar ingen roll vilken budget du har, du bestämmer själv hur mycket pengar du vill spendera

Som titeln säger så kan alla företag, från start-ups till stora giganter, lyckas med sina Google ads. Självklart är det bättre desto större kapital du har eftersom att du kan nå fler och slå andra med samma quality score som du har. Men som jag skrev ovan så kan du fortfarande ranka högt för en liten peng, om du har ett bra quality score. När man märker att ens Google ads går bra så kan man öka budgeten på dom allteftersom. 

Slutsats

Vi hoppas att dessa sex tipsen och anledningarna gett dig lite inspiration och insikt till att börja satsa på google ads. Vi på Webstr är duktiga på google ads hjälper gärna er, så tveka inte att höra av dig till oss!

Kom ihåg, syns du inte så finns du inte.

 

Kontakta

Oss

Genom att skicka dina uppgifter till oss samtycker du till vår integritetspolicy.

webstr
seo

Vi rekommenderar starkt paketet med komplett data från 5 konkurrenter!

Skynda och passa på.
Det är inte långt kvar!

Hours
Minutes
Seconds
  • Jag vill trots detta bara ha begränsad data från endast EN konkurrent.