Konkurrentanalys
Så når du framgång genom datadrivet arbetssätt
Konkurrentanalys för inspiration av bra sökord
Så hittar du nyckelord värda guld för din verksamhet
Kampen om sökresultaten, rankingen hos sökmotorerna och trafiken till hemsidan är hård. Det är idag obligatoriskt att använda SEO för att stå ut i mängden på nästet. En viktig del av detta är att ha koll på hur konkurrenterna använder SEO.
Vill du få ett försprång med hjälp av fulla insikter om konkurrenternas online-marknadsföring? Få kännedom om knepen de använder och hur de jobbar med sökord och strategier? Även om magkänslan ofta har rätt, så ljuger siffror aldrig. Vi hjälper dig ta konkurrentanalysen steget längre genom att blotta dina konkurrenters online-närvaro i konkreta siffror och data, så att du kan tillämpa ett datadrivet arbetssätt framöver. Detta ger dig möjligheten att bygga en exakt, välgrundad och kostnadseffektiv online-strategi när du väljer dina nyckelord.
De absolut viktigaste faktorerna kring konkurrenter
Värden som avslöjar vilka nyckelord som lämpar sig bäst att satsa på
Keywords / sökfraser – Rankingen hos de sökord och sökfraser som dina konkurrenter använder för att nå högt i sökresultaten.
Organic traffic/ organisk trafik – Det totala antalet klick som dessa sökord genererar åt dina konkurrenter, som för besökare vidare till deras webbplats.
Position – Dina konkurrenters placering i sökresultaten idag.
Traffic / trafik – Se vilka av sökresultaten som drar mest trafik till konkurrentens webbplats.
Competition / konkurrens – Klargör relevanta sökfraser som har hög volym (antal sökningar/månad) men som har lägst konkurrens (få webbplatser slåss om dessa sökfraser).
CPC / Kostnad per klick – Se de sökord som är mest lämpliga att använda i Google-annonser (Google ads). Dessa sökord är extra relevanta och har en hög volym. Du får även reda på konkurrentens pris per klick.
URL / webbadress – Konkurrentens webbadress där dina och deras relevanta sökord används. Du kan analysera hur konkurrenten implementerar sökorden. Med hjälp av den insikten får du genast ett övertag och kan förbättra användningen av dessa sökfraser för egen användning.
Få en snabb och kostnadsfri analys

Identifiera avanceringsmöjligheter för din verksamhets digitala närvaro
"Matcha användarens sökning exakt"
Analys av konkurrentens hemsida "On Page"
On Page är grunden till SEO arbete. Läs mer om On Page
När dina konkurrenter har analyserats så exporteras all data till ett Excel-ark. I det skedet så ges du som kund möjligheten att diskutera vilka sökord som du tycker är mest relevanta för din verksamhet. Våra SEO-specialister hjälper dig sedan utvärdera sökorden tillsammans med dig, utifrån vårat helhetsperspektiv inom sökordsoptimering. När alla relevanta sökord har handplockats från respektive konkurrent så sammanställs dessa till ett eget dokument. Det dokumentet innehåller alla viktiga sökfraser som du i nästa skede kommer implementera på din webbplats för att maximera trafiken och sökresultaten.

Meta description / metabeskrivning
Metabeskrivningarna anses inte ha någon större fördel när det handlar om att optimera och implementera SEO. Trots detta har de ändå en mycket viktig uppgift, de kompletterar dina sidtitlar som visas i sökresultatet och ökar din CTR (Click Through Rate). En bra metabeskrivning bidrar till att engagera besökaren att klicka sig vidare från sökresultaten till din webbplats. Vi hjälper er se konkurrenternas metabeskrivningar och kan även författa era egna, slagkraftiga metabeskrivningar.
Page titles / Sidtitlar
Hur har dina konkurrenter författat sina sidtitlar? Titlar är den absolut viktigaste delen av en hemsidas optimering. Anledningen är att dessa syns mest i sökresultaten och har störst inverkan på träff utifrån sökfrågan. Ditt nyckelord bör vara inkluderat i din sidtitel. Genom att känna till dina konkurrenters titlar så kan du finslipa dina egna titlar till perfektion. Genom att analysera deras titlar kan du alltså förbättra dem, och få en omedelbar och mycket prisvärd konkurrensfördel.
Permalink / Permalänkar
Alla sidor på en webbplats har sin egen, specifika webbadress som kallas ”permalänk”. Det är viktigt att dina fokussökord återfinns i dina permalänkar. Vi hjälper dig se hur dina konkurrenter har implementerat sina sökord i sina permalänkar och resultaten av dessa. Beroende på resultaten så kan du antingen kopiera dem eller ännu bättre, förbättra deras uppsättning av permalänkar för egen användning.
H1, H2, H3
Det är i allra högsta grad viktigt att implementera fokussökord i sidtitlar och permalänkar, men lika viktigt är det att implementera dem i sidornas innehållstitlar. Här brukar titlarna delas upp enligt modellen H1, H2 och H3, beroende på typ av titel. Den viktigaste typen av titel för sökordsoptimering är H1, men även titeltypen H2 och H3 har en inverkan på hur sökmotorerna läser och förstår ditt innehåll.