031-333 33 93

info @ webstr.se

SEO

Få fler kunder via Google med hjälp av sökmotoroptimering

Vill du få en kostnadsfri analys?

Genom att fylla i dina kontaktuppgifter,
samtycker du till vår Integritetspolicy

Vad tycker våra kunder om oss?

“Rekommenderar Webstr varmt då vi testat flera SEO Företag. De är en SEO byrå med fantastiskt kommunikation, snabba resultat och de levererar alltid.”

NORA AZAI

Marknadschef Götaklinik

Resultat av vår sökmotoroptimering

Från 22 besökare till över 6 000 besökare per månad

Varför välja Webstr som SEO byrå ?

Kundrecensioner om Webstr webbyrå

Frågor och svar om sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är den mest lönsamma digitala strategi för företag som tänker på lång sikt. Trots att du kan få snabba resultat med hjälp av andra betalda annonsformater som Google annonsering och Facebook annonsering, är det i det långa loppet mycket mer kostsamt än att arbeta med sökoptimering.

Med hjälp av SEO-konsulterna på Webstr har vi kunder som är nöjda och har sett en ökning av sin omsättning. Kunden är alltid i fokus hos Webstr och våra sökmotorkonsulter gör allt de kan för att hjälpa dig att nå bra resultat med din digitala marknadsföring. Vill du veta mer om vad en sökmotorkonsult gör? Klicka här: SEO Konsult

 

SEO är en förkortning för “Search Engine Optimization” på engelska. En “Search Engine” är en sökmotor som till exempel Google, där användare kan få svar på frågor genom att söka. “Optimization” betyder att man förbättrar en webbplats för att den ska innehålla viktiga sökord som är relevanta för webbplatsen, vara lättläst och enkel att förstå. Det finns en hel vetenskap bakom SEO. I Sverige är det vanligt att använda begreppet SEO, men på svenska heter det egentligen “sökmotoroptimering”, “sökoptimering” eller ibland även “sökordsoptimering”. Om du vill läsa mer om detta, klicka här: Sökmotoroptimering

 

Webstrs SEO-specialister börjar arbetet med sökmotoroptimering genom att göra en omfattande analys som inkluderar sökordsanalys, marknadsanalys och konkurrensanalys som baseras på din webbplats och verksamhet. Detta för att få så mycket data som möjligt innan de går vidare till nästa steg. Analysen fortsätter även under avtalstiden för att löpande hitta nya förbättringsmöjligheter.

Efter en SEO-analys, bearbetas alla nya data såsom sökord, sökvolymer, trafikpotential med mera. Dessa data sorteras efter verksamhetens och målsidors relevans. Analysen är en av de viktigaste delarna i arbetet med SEO eller sökmotoroptimering. För att läsa mer om SEO-analys, vänligen klicka här: SEO Analys

 

Efter att data från SEO-analysen har samlats in, ska det implementeras på hemsidan. Detta kallas On-Page SEO. On-Page SEO är beroende av data från SEO-analysen. Redan vid det här steget sorteras sökorden efter vilka undersidor de bör tillhöra. För att läsa mer om On-Page SEO, vänligen klicka här: On Page SEO

 

Till exempel, om vi har en e-handel som säljer kläder och har webbadressen coolastekladbutiken.se, finns det en egen URL för herrkläder med adressen coolastekladbutiken.se/herrklader. Där ska alla sökord som associeras med herrkläder finnas med i den gruppkategorin. Vi väljer sökordet “herrkläder” som nyckelord. Då ska nyckelordet finnas med i SEO-titel, metabeskrivning, H-taggar såsom H1, H2, H3 samt i brödtexten och helst även i alt-taggar som tillhör de bilder som ska användas på sidan.

Teknisk SEO är en del av arbetet som sker på hemsidan. Det kan innebära att fixa till brutna länkar, såsom 404-koder (sidan kan inte hittas), tunga javascript-filer som inte används korrekt och som tynger webbplatsen eller media såsom bilder och videor i högupplösta format som gör att webbplatsen laddar väldigt segt. Detta påverkar användarupplevelsen, vilket i sin tur kan påverka rankningen. För att läsa mer om teknisk SEO, vänligen klicka här: Teknisk SEO

 

En sökmotor som Google använder sig av olika faktorer för att identifiera styrkan hos en webbplats. En av de viktigaste faktorerna utöver On page SEO är länkningar till webbplatsen. Länkningar visar för sökmotorer att en webbplats är populär eftersom många skriver om och refererar till den. Detta kan leda till ökad värde på sökresultatet och därmed bättre rankningspositioner. Länkstrategi är en viktig del av SEO och kan hjälpa till att öka synlighet och räckvidd för en webbplats.

Här kan du läsa mer on länkstrategi: länkstrategi

Sökmotoroptimering (SEO) är en viktig del av marknadsföring för företag och priset för SEO varierar beroende på branschen och omfattningen av arbetet. Priset kan vara lägre för en mindre verksamhet i en liten ort, men ökar för större företag med hård konkurrens. Dessutom kan priset påverkas av om man väljer att påskynda rankingen med större paket. Det är alltid bäst att kontakta en SEO-expert för en kostnadsfri konsultation för att få en mer exakt uppskattning av priset och förutsättningarna för arbetet. Frågor man bör ställa sig är hur mycket konkurrenterna satsar på SEO och hur snabbt man vill se resultat.

I priset för SEO-optimering ingår en noggrann analys av sökord och marknaden för att identifiera utvecklingsmöjligheter för din webbplats. Sökordsanalys innebär att man undersöker vilka sökord som är relevanta för din verksamhet och hur de används av dina konkurrenter. Marknadsanalysen syftar till att förstå din bransch och konkurrensen på marknaden. Konkurrensanalysen innebär att man undersöker dina konkurrenters webbplatser och SEO-strategier för att få en bättre förståelse för hur man kan förbättra din egen webbplats. Om din webbplats är byggd på wordpress, erbjuder vi även att implementera detta helt utan extra kostnad.

Det är också viktigt att ge kunderna en bra överblick av vad som händer på deras webbplatser. Därför installerar vi taggar för att mäta konverteringar (när en besökare fyller i formulär eller köper något). På så sätt kan kunderna se vilka sidor som presterar bäst, och vilka som behöver förbättras. Detta erbjuds också helt utan extra kostnader för våra kunder.

  1. Lämna information om din verksamhet och dina mål: För att Webstr ska kunna optimera din webbplats på bästa sätt, behöver de veta vad din verksamhet handlar om och vad dina mål är med din webbplats.
  2. Samarbeta med Webstr-teamet: Det är viktigt att du är beredd att samarbeta med Webstr-teamet för att ge dem den information och tillgång som de behöver för att kunna utföra optimeringen.
  3. Implementera ändringar: För att se resultat av optimeringen, behöver du implementera de ändringar som Webstr rekommenderar.
  4. Uppdatera din webbplats regelbundet: För att hålla din webbplats relevant och högst upp i sökresultaten, är det viktigt att du regelbundet uppdaterar innehållet och anpassar din webbplats efter de senaste riktlinjerna från sökmotorerna.
  5. Om du som kund redan har kopplat din webbplats till verktyg som Google Analytics eller Google Search Console, så är det viktigt att bjuda in oss som administratörer för att vi ska kunna få tillgång till dessa verktyg och använda dem för att optimera din webbplats. Detta gör det möjligt för oss att få en bättre förståelse för hur din webbplats presterar och vilka förbättringar som behöver göras.

Om du inte redan har kopplat din webbplats till dessa verktyg, så hjälper vi dig gärna att göra det utan extra kostnad. På Webstr webbyrå är vi måna om att processen ska vara så snabb och smidig som möjligt från starten, så att vi så snart som möjligt kan börja arbeta med optimeringen av din webbplats.

När vi har ett signerat avtal med våra kunder, så sätter vi omgående igång med arbetet för att optimera deras webbplats. Vi fokuserar på att göra en noggrann SEO-analys för att identifiera utvecklingsmöjligheter och identifiera vilka sökord som är relevanta för verksamheten. Denna analys är en viktig del i att skapa en strategi för hur vi ska gå vidare med optimeringen.

Vi räknar med att SEO-analysen ska vara klar inom 2 veckor. Ibland kan det även vara snabbare, beroende på storleken och komplexiteten på webbplatsen. Efter att SEO-analysen är klar, kommer vi att presentera våra rekommendationer och börja arbeta med att implementera dem. Vi följer upp med våra kunder regelbundet för att säkerställa att optimeringen förblir effektiv och att målen nås.

Även om arbetet med sökordsoptimering är långsiktigt, så kan du redan efter ett par månader se en förbättring av din webbplats rankningpositioner i sökmotorerna. Detta är ett resultat av att vi arbetar med förbättringar på din webbplats för att göra den mer attraktiv för sökmotorerna. Förbättringar kan innebära sådant som att skapa mer relevant innehåll, förbättra webbplatsens tekniska aspekter och bygga länkar till din webbplats.

Fullt resultat, dvs att nå en rankningposition mellan 1-5, tar oftast längre tid att uppnå. Det kan ta 6-12 månader beroende på bransch och omfattningen av det paket du väljer. Det är viktigt att komma ihåg att sökordsoptimering är en långsiktig process och det är viktigt att fortsätta arbeta med det för att bibehålla och förbättra positionen.

Uppföljning av arbetet av optimering sker genom månadsvis rapportering där utveckling av rankning kan följas upp. Uppföljningsmöten sker också via fysiska möten, video-möten eller telefon.

Sveriges Bästa SEO Byrå är rak och uppriktig mot sina kunder, ett SEO företag som är redo att göra det lilla extra. Oavsett storlek på paket som kunden väljer, bör den som är bäst på SEO alltid vilja visa bra resultat för sina kunder. Oavsett vilken webbyrå, SEO-byrå eller digitalmarknadsföringsbyrå som SEO experten arbetar på.

SEO med Webstr

Kontakta oss idag för en kostandsfri analys

Kontakta oss

Genom att skicka dina uppgifter till oss samtycker du till vår integritetspolicy.

Webstr SEO Byrå